2013. február 11., hétfő

Céklás fánk

 Farsang alkalmából valamilyen fánknak mindenképp helye van az asztalon. Eddig nem voltam egy nagy fánkrajongó, és el is döntöttem magamban, hogy én a fánkot elkészíteni sem tudom, tehát nem is fogom kipróbálni. Aztán ez megváltozott, egyszer csak kedvet kaptam hozzá, és elsőre nagyon jól sikerült. Ez itt alább egy remek fánktészta, már kétszer is elkészítettem, igaz első alkalommal nem céklásan. Most viszont megláttam ezt a céklás fánkot itt. Nem tudtam ellenállni, annyira szép. Szerintem az enyémek sem lettek kevésbé szépek. Mivel nem akartam kísérletezni, inkább megmaradtam az én jól bevált fánk receptemnél, semmit sem változtattam rajta, csak annyi, hogy belekerült egy cékla is. 

Hozzávalók:50 dkg finomliszt
4 dkg porcukor
5 dkg vaj
1 tojás
2,5 dkg friss élesztő
4 dl tej
1 db főtt cékla (kb 7-8 dkg súlyú)
olaj a sütéshez

Az élesztőt egy deci langyos tejben feloldjuk. Nem kell mindenképp megvárni, hogy felfusson, ha a többi hozzávaló is langyos - főleg a tejnél fontos ez - akkor a tésztánk amúgy is hamar meg fog kelni. A vajat felolvasztom mikróban abban a tálban, amiben az egész tésztát el fogom készíteni. Hozzá mérem a többi száraz hozzávalót is. A főtt céklát sajtreszelőn finomra reszelem - ezt is bele egyenesen a többi közé. Utoljára mehet még bele a tojás és a tej is. Kézzel vagy fakanállal alaposan kidagasztjuk. Fakanállal sem nehéz dolgozni, mert ez egy lágy tészta lesz.



A színe hihetetlenül szép
A tésztát letakarjuk és a meleg konyhában várjuk amíg szépen megkel. Ha megkelt, a fakanállal forgassuk - gyúrjuk át egy kicsit, hogy kimenjen belőle a levegő. Ismét várjuk meg, hogy megkeljen. Ezt a műveletet még egyszer ismételhetjük. Mikor újra megkelt, borítsuk ki lisztezett felületre, gyúrjuk át, nyújtsuk ki ujjnyi vastagra és szaggassuk ki tetszőleges méretű pogácsaszaggatóval. Hagyjuk őket egy kicsit pihenni.


Az olajat tegyük oda melegedni. Legalább 3 ujjnyi olaj legyen a serpenyőben. Ha már elég meleg az olaj - próbaképpen dobjunk bele egy darabka leeső tésztát - kezdjük el sütni a fánkokat. Az első oldalát fedő alatt - vigyázva - kb. 1 percig, utána fordítás után már fedő nélkül újra egy percig. Figyeljük a színét, ne süssük nagyon barnára.

Papírtörlőre szedjük ki, hogy a felesleges olajat beszívja. Ha már nem forró, szórjuk meg egy kis porcukorral.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése