2013. május 23., csütörtök

Meggyes - mákos pite

Teljesen rákattantunk a mákra, amióta nyáron felfedeztem a liszt nélküli máktortát. Folyton mákosat sütnék. Fel is tankoltunk mákból rendesen, mindig van otthon vagy 3-4 tasakkal, hogy nehogy elfogyjon. Meggy is van egy pár kiló a fagyasztóban, amit már nagyon el kellene fogyasztani, mert csak a helyet foglalja. 

Azt tudni kell rólam, hogy már középiskolás koromban elkezdtem a recepteket gyűjteni. Kiskegyedből, TV újságból, Nők Lapjából - mindig mindenből kiszedtem a receptes mellékletet, vagy kivágtam a cikkeket. Amikor pedig megjelentek a Kiskegyed Konyhája, Fakanál és egyéb receptújságok és ezek karácsonyi és húsvéti különszámai, akkor már semmi nem tarthatott vissza engem a receptgyűjtéstől. Ennek az lett az eredménye, hogy dossziékban áll lefűzve az anyag. Egyszer már összerakom és lefotózom, meg kilóra lemérem :-)).

Nos egyik nap fellapoztam egy ilyen dossziét. Anyu épp ott állt mellettem és meglátta a meggyes mákost egy egész A4-es oldalnyi nagyságú fotón. Mondta, hogy akkor legyek szíves ezt a hétvégén szervírozni. Így is lett.

Tészta
400gr liszt
100gr cukor
1db kicsi tojás
200gr vaj vagy margarin
2-4 evőkanál hideg víz
1 kávéskanál só

A hideg vajat a cukorban és a lisztben elmorzsoljuk, hozzáadjuk a tojást, sót és evőkanalanként a vizet, és úgy gyúrjuk össze, hogy nehogy túl sok legyen a víz. Rugalmas, de nem ragacsos tésztát kell kapni. 1-2 órát hűtőben pihentetjük, majd kétfelé vesszük és vékony lapot nyújtunk belőle. Az egyiket sütőpapírral bélelt tepsire rakjuk.

Töltelék:
400gr darált mák
100gr búzadara
100gr cukor
3-4 evőkanál tej
citromhéj
fél kiló magozott meggy (lehet lecsepegtetett befőtt is)

A darált mákot összekeverjük a többi összetevővel (a meggy kivételével), a tej mennyisége annyi legyen, hogy ne legyen se morzsalékos, se ne tocsogjon a tejben.

A mákos tölteléket egyenletesen kenjük el a tésztán úgy, hogy a szélén maradjon egy fél centi hely minden oldalon.Szépen rakjuk ki a meggyszemekkel, majd a másik tésztalappal fedjük be. A széleken nyomkodjuk össze, hogy ne nyíljon szét sütéskor. Villával néhány helyen szurkáljuk meg, hogy a gőz távozhasson és kenjük meg felvert tojással.

150 fokra előmelegített sütőben kb. fél óra alatt készül el.





2 megjegyzés:

  1. Mi is mákrajongók vagyunk, nemcsak finom, de mutatós is ez a sütemény :) Ezt is ajánlanám a figyelmedbe, ha nem baj: http://vicuska13.blogspot.com/2010/08/finom-makos-sutemeny.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gyorsan megnéztem a sütidet, érdekesnek tűnik és nem túl bonyolult, ami nálam alapvető szempont. Ki fogom próbálni. Köszi

      Törlés